loading...
وب سایت تخصصی مدار منطقی
لیست پروژه دانشجویی برق الکترونیک ICT

آموزش TFT LCD

امین پاشایی بازدید : 516 جمعه 18 بهمن 1392 نظرات (1)

به نام خدا

چند روز پیش تو مجله نویز در باره تهیه برد مدار چاپی به روش لامینت رو خوندم

مطالبش رو به صورت آموزش گام به گام , تصویری , ساده , روان و کاربردی آورده

تصمیم گرفتم همون قسمت از مجله نویز رو به صورت PDF برای کاربران قرار دهم

 

https://www.olimex.com/_images/pcb-green.jpg

 

حجم فایل 3.31 مگابایت

برای دانلود این مجله به صورت PDF کلیک کنید

امین پاشایی بازدید : 499 پنجشنبه 17 بهمن 1392 نظرات (0)

 این هم تصویر کار خودم هستش

بعد نوردهی و ظهور البته هنوز تو اسید ننداختمش

با حداقل امکانات

1– لامینت به سطح مقطع مورد نیاز  ( لامينت ماده اي ژلاتيني و حساس به نور است که بين دو لايه طلقي شفاف نازک قرار گرفته است )

2 – طلق ترانسپرنت یا فیلم و یا طرح چاپ شده مدار نگاتیو بر روی کاغذ کالک

3 – اسید ( پرکلرودوفر ) ، آب و ظرف پلاستیکی

شروع کار :

برای شروع کار لازم است از طرح مورد نظرتان یک پرینت نگاتیو داشته باشید . پرینت نگاتیو را می توانید بر روی کاغذ کالک شفاف چاپ کنید یا به یکی از روشهای عکاسی ، بکمک یک فروشگاه مهرسازی از آن فیلم بگیرید . توجه نمایید که نقشه مدار چاپ شده شما حتما باید نگاتیو باشد . ( محل نوارهای مسی و خطوط خالی و بقیه جاهای مدار سیاه باشد ) فیبر مسی را با سمباده نرم و یا با شستن ، کاملا تمیز و عاری از چربی نمایید . در یک جای کاملا تاریک لامینت را از پوشش سیاه رنگ خود در آورید . توجه شود که این کار حتما باید در یک محیطعاری از نور و تاریک انجام شود . همانطور که می بینید دو طرف لامینت یک لایه چسبیده شده که یکی از دیگر نرمتر است. آن را جدا کرده و لامینت را روی سطح مسی بچسبانید و کاملا ماساژ دهید تا هیچ حبابی در زیر آن جمع نشود . اگر جایی هم دیدید هوا زیر لامینت قرار دارد با یک سوزن هوا را از آن خارج کنید .

فیلم و یا طلق چاپ شده از روی مدار را روی لامینت بگذارید و تنظیم نمایید . توجه داشته باشید که هنوز یک لایه به لامینت چسبیده است. یک شیشه دیگر روی طرح چاپی بگذارید تا کاملا طرح به سطح لامینت بچسبد . تمام مراحل گفته شده باید در تاریکی انجام شود .

اکنون آنها را بدون اینکه تکان بخورند زیر نور خورشید برده و به مدت 5 الی 10 دقیقه زیر نور خورشید بگذارید . دوباره به تاریک خانه برگردید و لایه دوم را از روی لامینت جدا نمایید . این لایه از لایه قبلی زخیم تر است . مقدار یک قاشق غذاخوری پودر سفید رنگ ظهور لامینت را در یک لیوان آب حل نمایید . فیبر مدار را در آب بیاندازید و به آرامی تکان دهید تا طرح مدار ظاهر شود . (یعنی لامینتهایی که به آنها نور نتابیده کاملا پاک شود) حالا فیبر را زیر آب کاملا بشویید و با دست به آرامی روی آن بکشید تا لیزی حاصل از ماده ظهور از روی سطح مسی کاملا پاک شود . حال پس از خشک کردن کامل فیبر ، آن را از تاریک خانه خارج کنید .

اکنون فیبر آماده اسیدکاری است .

بعد از اتمام اسید کاری برای پاک کردن لامینت باقی مانده روی سطح مسی ، با رعایت ایمنی ، از محلول سود سوز آور استفاده نمایید

امین پاشایی بازدید : 799 جمعه 18 بهمن 1392 نظرات (0)

در گام اول تهیه فیبر مدار چاپی با لامینت باید ابتدا نقشه شماتیک پروژه را در محیط نرم افزار پروتل ترسیم نموده و نمای پشت فیبر مدار را تهیه نمود. سپس آن را نگاتیو نمود.
نگاتیو یعنی اینکه خطوط مدار را که مطلوب ما است به صورت سفید رنگ و جاهایی از مدار که مورد نیاز نمی باشد سیاه رنگ نمود.

4-2-1 لامینت
لامینت ماده ای است حساس به نور که برای تهیه فیبرهای مدار چاپی، کارهای خیلی ظریف و پیچیده و دقیق می توانم از ان استفاده کرد.

4-2-2 روش کار با لامنیت
روش کار با لامینت بطور خیلی خلاصه چنین است که ابتدا فیبر را توسط لامینت، حساس به نور کرده و سپس فیلم نگاتیو طرح و کار مورد نظر خود را روی فیبر حساس شده با لامینت قرار داده و نور میدهیم ، حالا جاهایی از فیبر حساس شده با لامینت، نور خورده (یعنی جاهایی در فیلم نگاتیو که سفید رنگ است و از خود نور را عبور می دهد) محکم به فیبر می چسبد و جاهایی که نور نخورده در محلول مخصوص، ظهور لامینت، از بین می رود و در نهایت اسید کاری و سور اخکاری انجام می شود.
لامینت ماده ای است ژلاتینی مانند که برای راحتی کار، بین دو لایه پلاستیک مانند طلقی قرار گرفته است.
لامینت بدلیل داشتن کیفیت بالا و دقت فوق العاده زیاد، برای کارهای حرفه ای و ظریف، نمونه سازی و یا تعداد انبوه مناسب ترین و حتی در برخی موارد تنها روش چاپ خواهد بود.


4-2-3 مراحل لامینت کاری
کار با لامینت دارای چهار مرحله است که عبارتند از :
مرحله اول : حساس کردن فیبر به کمک لامینت
 ابتدا در تاریک خانه ( اتاقی تاریک که نور خفیف زرد رنگ داشته باشد ) به اندازه سطح فیبر مدار چاپی خود، از لامینت با کمک قیچی جدا می کنیم. همانطور که قبلا" گفته شد لامینت بین دو ورق طلقی قرار گرفته است که یکی از این لایه های پلاستیکی، نازکتر و نرمتر از دیگری می باشد.
ابتدا آن را شناسایی کرده و سپس آن را به آرامی از یک گوشه لامینت شروع به برداشتن نموده و در همان زمان لامینت را از همان طرفی که به لایه فوق چسبیده بود روی سطح مسی فیبر مدار چاپی خود به آرامی و به دقت قرار داده و با دست، آن را ماساژ داده تا هم هیچ حبابی زیر زیر آن باقی نماند و هم با حرارات ایجاد شده توسط مالش دست، لامینت بطور کامل و یک دست به سطح مسی مدار چاپی بچسبد.
البته برای نتیجه بهتر و اطمینان از چسبندگی کامل لامینت به فیبر، می توان پارچه ای نخی و تیره رنگ روی لامینت و فیبر گذاشته و روی آن را با اتوی ولرمی (داغ نباشد) کمی گرم و اتو نمود.
فیبر مدار چاپی هم اکنون، توسط لامینت حساس به نور شده و آماده کار بعدی می باشد.
مرحله دوم : نوردهی
حال برای نور دادن کافیست فیلم نگاتیو مدار را که قبلا" آماده نموده ایم روی فیبر حساس شده به نور قرار داده و یک شیشه شفاف و تمیز روی نگاتیو و فیبر مدار چاپی برای جلوگیری از تکان خوردن نیز قرار می دهیم سپس فیبر مدار چاپی را به همراه شیشه و فیلم به طوری که هیچ تکانی نخورد از تاریکخانه خارج کرده و با نور مستقیم خورشید در ظهر فقط به مدت 2 الی 5 دقیه نوردهی می کنیم و سپس مجددا" به تاریکخانه بر می گردیم .
توجه  ! ! !
نور دهی علاوه بر نور خورشید، توسط لامپهای فلوروسنت مخصوص از نوع پرتو ماوراء بنفش نیز امکان پذیر می باشد، البته بدیهی است که متناسب با هر شدت نوری، میزان زمان نوردهی و هم چنین فاصله تا لامپ را باید مود توجه قرار داد.
حال شیشه و فیلم را از روی فیبر بر داشته، سپس لایه طلقی دوم را که روی لامینت قرار داشته و هنوز هم روی آن است باید بر داشته شود.(این لایه از لایه قبلی کمی ضخیم تر و بسیار شفافتر است)
مرحله سوم : ظهور
برای ظهور کردن طرح، روی فیبر مدار چاپی باید از پودر سفید رنگ مخصوص ظهور لامینت استفاده نمود. مقدار 10 گرم از پودر سفید رنگ را در یک لیتر آب سرد ریخته و خوب بهم می زنیم، سپس در تاریک خانه فیبر نور داده شده در مرحله قبل را درون این محلول ظهور غوطه ور کرده و به آرامی مرتبا " تکان می دهیم تا کم کم شاهد ظاهر شدن تدریجی طرح مورد نظر شویم.
به محض اینکه طرح بطور کامل و واضح ظاهر شد یعنی لامینت در قسمت ها و نقاط خارج از خطوط مدار بطور کلی پاک شد، فیبر را از محلول ظهور بیرون آورده و سریعا" آنرا با آب فراوان بشوئید و با دست به آرامی روی طرح فیبر بکشید تا محلول ظهور و لیزی آن کاملا" از روی سطح فیبر و از روی طرح ظاهر شده پاک شود.
توجه ! ! !
مدت زمان لازم برای ظهور حدودا" کمتر از یک دقیقه است.
مرحله چهارم : چاپ و اسیدکاری و پاک کردن لامینت
برای چاپ کردن فیبر مدار چاپی، یعنی حل کردن مسهای اضافی، از اسید مخصوص مدار چاپی یعنی محلول پرکلرودوفر و آب جوش استفاده می کنیم بدین صورت که محلول اسید و آب را در ظرف غیر فلزی ریخته، سپس فیبر مدار چاپی ظاهر شده را درون آن غوطه ور نموده و به آرامی تکان می دهیم تا به تدریج مسهای اضافی از بین بروند. پس از اتمام کار فیبر را با آب شستشو می دهیم. ( مدت زمان تقریبی حل شدن مسهای اضافی در اسید کمتر از 15 دقیقه می باشد )
حال باید مواد لامینت را نیز از روی سطح خطوط مسی فیبر پاک نمود، این کار به کمک محلول غلیظ سود سوز آور امکان پذیر است بطوریکه کافیست حدود 20 تا 30 گرم سود را در یک لیتر آب سرد ریخته و پس از حل کردن کامل سود درآب، فیبر چاپ شده خود را درون محلول انداخت. کلیه مواد لامینت از روی فیبر مدار چاپی جدا می شود. اکنون فیبر آماد سوراخکاری و لحیم کاری می باشد.

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 286
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 60
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 198
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,011
  • بازدید ماه : 3,187
  • بازدید سال : 18,783
  • بازدید کلی : 252,909
  • نویسندگان سایت مدار منطقی

     امین پاشایی